تغذیه سالم می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی دانش آموزان ایفا کند. از همین رو متخصصان طب ایرانی در آستانه آغاز فصل مدارس بر اهمیت تغذیه سالم در بهبود سلامت جسمی، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت حافظه و افزایش توان یادگیری دانش آموزان، تاکید کرده‌اند.

تغذيه در مدرسه

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: توصیه متخصصان این است که برای جلوگیری از مصرف خوراکی‌های ناسالم در مدارس، حتما وعده‌های خوراکی سالم و مغذی برای آنها تهیه و در کیف مدرسه‌شان بگذارید. نکته‌ای که دکتر روشنک مکبری نژاد، متخصص طب ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید: درباره دانش‌آموزان، صبحانه حتما باید خورده شود، اما چون برخی از بچه‌ها مخصوصا در فصل مدارس صبح زود بیدار می‌شوند و سرویس مدارس زود به دنبالشان می‌آید و در آن زمان میلی به صبحانه ندارند، بهتر است والدین ساندویچی به عنوان لقمه صبحانه درست کنند. این لقمه را بهتر است با توجه به آن چیزی که بچه‌ها دوست دارند، درست شود. اگر این ساندویچ مورد علاقه بچه‌ها نباشد آن را در مدرسه دور می‌اندازند. لقمه‌های مناسب برای بچه‌ها نیز می‌تواند از نان و پنیر و خیار، تخم مرغ درست شده یا حتی می‌تواند یک ساندویچ مرغ باشد. حتی می‌توانند برای این لقمه صبحانه از گردو، عسل یا مرباهایی که بچه‌ها دوست دارند، استفاده کنند.

او با بیان اینکه بعضی از خوراکی‌های سالم مانند میوه خشک به عنوان میان وعده می‌تواند از جمله گزینه‌های مناسب باشد، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه اکنون ذائقه بچه‌ها عوض شده باید تلاش کنیم از موادی در تعذیه آن‌ها استفاده کنیم که حتما مصرف کنند. میوه‌های خشک از جمله مواردی است که بچه‌ها به آن علاقه دارند، حتی آلبالوی خشک یا بادام و بسته شور که بچه‌ها بیشتر از مغزهای خام به آن‌ها علاقه دارند، می‌توانند به عنوان میان وعده سالم برای آنان در نظر گرفته شود. کشک را نیز می‌توان با قدری احتیاط در زمره میان وعده‌های مناسب قلمداد کرد، البته کشک را ما خیلی برای بچه‌ها توصیه نمی‌کنیم و نباید به طور مرتب مصرف شود. اما هر از گاهی اشکال ندارد به عنوان میان وعده برای بچه‌ها در نظر گرفته شود چرا که از چیپس و پفک خیلی بهتر است.

این متخصص تغذیه درباره وعده اصلی غذایی روز هم توضیح می‌دهد: برای ناهار هم با اینکه بچه‌ها خیلی ماکارونی دوست دارند، اما والدین نباید برای هر روز هفته کودکان و دانش آموزان مارکارونی در نظر بگیرند. چرا که جزو غذاهای غلیظ و دیر هضم است. بنابراین بهتر است که مصرف آن به طور مرتب در طول هفته نباشد.

کوله پشتی دانش آموزان را با این خوراکی‌ ها پر کنید | پیشنهاد یک خوراکی مورد علاقه کودکان

مکبری نژاد با اشاره به اهمیت میوه در تغذیه دانش آموزان عنوان می کند: در طول روز و زمان حضور در مدرسه خیلی خوب است که دانش آموزان میوه استفاده کنند. میوه‌ و سبزیجاتی مانند سیب، گلابی، هویچ و کرفس که بچه‌ها دوست دارند بهتر است خرد شده داحل ظرفی گذاشته شوند. مغزها هم خیلی عالی است اما بچه‌ها مویز و کشمش خیلی دوست ندارند. اگر بچه‌ها عادت کنند از این‌ها هم استفاده کنند خیلی خوب است. بچه‌ها به طور ویژه به برگه‌های ترش بیشتر علاقه دارند. از هر میوه‌ای هم می‌شود لواشک درست کرد، لواشک جزو خوراکی‌های محبوب بچه‌هاست. اگر لواشک در خانه درست شده باشد که خیلی بهتر است در غیر اینصورت باید از جای مطمئنی خریده شود و می‌تواند گزینه مناسبی برای میان وعده باشد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ضمن تاکید بر ارائه غذای سالم در مدارس می‌گوید: برخی از مدارس بوفه دارند و چون بچه‌ها به انواع فست فودها، از جمله ساندویچ‌های سوسیس و کالباس علاقه دارند و فروشش نیز بالاست از این خوراکی‌ها در بوفه خود درست می‌کنند. چیپس و پفک نیز می‌فروشند که همین طور که می‌دانیم همه این‌ها مضر است. البته در بعضی مدارس در زمینه تغذیه ابتکاراتی انجام گرفته و در بوفه این مدارس نان و پنیر و خیار و گوجه و تخم مرغ می‌فروشند که با استقبال بچه‌ها نیز مواجه می‌شوند علاوه بر این ارائه یک سری از مغرها و لقمه‌های سبک و سالم در بوفه‌ها نیز خیلی خوب است. بهتر است هم در آموزش و پرورش و هم مدیران مدارس و هم والدین دانش آموزان به این نکته توجه داشته باشند که می‌توان در بوفه‌ها غذای سالم نیز ارائه داد، کودکان در زمان زنگ تفریح از کلاس گرسنه به بیرون می‌آیند و هر چه در بوفه ارائه شود را می‌خورند.

این متخصص با اشاره اهمیت وعده غذایی شبانه برای کودکان هم می‌گوید: بهتر است دانش‌آموز شب به عنوان شام غذاهای سنگینی مانند پیتزا، آش، آش رشته یا ماکارونی مصرف نکنند. یک نکته مهم اینکه بین ساعت شام خوردن و ساعت خواب‌ دانش آموزان فاصله باشد با این هدف که بعد از هضم غذا بخوابند. اما مهم‌تر از همه اینکه حتما قبل از ساعت ۱۱ برای خواب به تختخواب بروند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 881301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سردار IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    3 0
    با کدوم پول
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 0
    خودمون عقلمون میرسه کوله پشتی رو با چی پر کنیم به شرط اینکه پولش باشه.اینقدر جگر مردم رو خون نکنید
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 0
    ما که کارمندیم از رور دهم برج دیگه هیچی برای خوردن نداریم وای به حال اوناایی که تعدادشون زیاده
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 0
    مرد حسابی یه جوری داره میگه کوله پشتی دانش آموزان پر کنید انگار روی گنج نشستیم با کدام پول
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    1 0
    مرد حسابی یه جوری داره میگه کوله پشتی دانش آموزان پر کنید انگار روی گنج نشستیم با کدام پول